W jaki sposób można zgłosić się do Programu?
Szkoła może zgłosić swój udział w programie przez stronę internetową, wypełniając formularz zgłoszeniowy: https://akademiapuchatka.pl/zglos-szkole/ lub telefonicznie poprzez przedstawiciela Organizatora.
Co zrobić, gdy w formularzu zgłoszeniowym brakuje szkoły?
W sytuacji, gdy szkoła nie znajduje się w rozwijanej liście formularza zgłoszeniowego należy wybrać opcję „Inna szkoła” i osobiście wprowadzić dane szkoły. Lista szkół została stworzona na podstawie Bazy Ministerstwa Edukacji.
Kto może wziąć udział w programie?
W programie mogą brać udział klasy I szkół podstawowych z całej Polski. Ilość klas I z danej szkoły uczestniczących w programie jest dowolna. W programie mogą wziąć również udział Uczniowie klas II, którzy w roku ubiegłym nie brali udziału w programie.
Jakie są etapy Programu?
W Programie mamy następujące etapy:
- wrzesień 2024 r. – czerwiec 2025 r. – zapisy do Programu (poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie programu lub poprzez potwierdzenie udziału w rozmowie telefonicznej), wysyłka drogą elektroniczną materiałów Programu na adres podany w zgłoszeniu,
- listopad 2024 r. – czerwiec 2025 r. – realizacja Ogólnopolskiego Testu Bezpieczeństwa przez uczniów,
- listopad 2024 r. – czerwiec 2025 r. – realizacja Ankiety Podsumowującej – do wypełnienia przez nauczyciela – na jej podstawie szkoły otrzymują certyfikat potwierdzający udział szkoły w Programie oraz dyplom dla uczniów. Nauczyciel koordynujący, który wypełnił ankietę, otrzymuje zaświadczenie imienne.
Jakie materiały otrzyma szkoła, która zgłosi chęć udziału w programie?
Wszystkie materiały Programu wysyłane będą drogą elektroniczną (mailową) z możliwością ich pobrania. Materiały będą również zamieszczone na stronie www projektu w zakładce „Materiały edukacyjne”. Materiały nie są wysyłane pocztą tradycyjną.
Po dokonaniu zgłoszenia do programu, drogą elektroniczną (mailem) wysłane zostaną następujące materiały dydaktyczne do końca września:
- materiały dla nauczycieli wraz z scenariuszami lekcyjnymi,
- karty pracy dla uczniów – do skopiowania przez nauczyciela dla wszystkich dzieci,
- dodatkowe pomoce dydaktyczne niezbędne do przeprowadzenia zajęć w ramach Akademii,
- filmy edukacyjne,
- prezentacja na spotkanie z rodzicami.
Natomiast w dalszej części programu, po udziale w Teście Bezpieczeństwa oraz po wypełnieniu Ankiety Podsumowującej na podany w ankiecie e-mail zostaną wysłane:
- certyfikat dla szkoły, potwierdzający udział w programie,
- szablon dyplomu dla dzieci – do skopiowania dla wszystkich dzieci przez Nauczyciela (dostępny również na stronie www w zakładce „Materiały Edukacyjne”
- zaświadczenie imienne dla nauczyciela koordynującego program w danej placówce.
Jak długo trwa program? Ile jest czasu na jego realizację?
Zgłoszenia do programu trwają od września 2024 r. do 27 czerwca 2025 r.
Sugerujemy szkołom, by scenariusze lekcyjne zostały zrealizowane w pierwszych miesiącach nauki, by wprowadzać dzieci w tematykę bezpieczeństwa i zasad udzielania pierwszej pomocy już na początku ich pobytu w szkole. Następnie zachęcamy do przeprowadzenia Testu Bezpieczeństwa wśród uczniów oraz wypełnienia przez nauczyciela Ankiety Podsumowującej. Ankieta uprawnia do uzyskania certyfikatu potwierdzającego udział Szkoły w Programie oraz zaświadczenia imiennego dla nauczyciela koordynującego program o jego realizowaniu. Wysłanie ankiety jest możliwe po zarejestrowaniu Testów Bezpieczeństwa dzieci z danej placówki w systemie.
Test Bezpieczeństwa oraz Ankieta Podsumowująca będą dostępne na stronie www programu od listopada 2024 r. do 27 czerwca 2025 r.
Każda szkoła może dostosować czas realizacji Programu do własnego harmonogramu
Na czym polegają zadania szkoły biorącej udział w programie?
Nauczyciele klas I szkół podstawowych realizują Program poprzez przeprowadzenie zajęć dotyczących bezpieczeństwa oraz zasad udzielania pierwszej pomocy na podstawie otrzymanych materiałów edukacyjnych, w których zawarte są scenariusze lekcji (można zrealizować je w całości albo skupić się na wybranych elementach – według uznania prowadzącego) wraz z pomocami dydaktycznymi niezbędnymi do przeprowadzenia zajęć oraz karty pracy dla uczniów.
Następnie szkoły biorą udział w obowiązkowym Ogólnopolskim Teście Bezpieczeństwa, sprawdzającym wiedzę Pierwszoklasistów.
Po przeprowadzeniu zajęć oraz Testu Bezpieczeństwa, nauczyciele zobowiązani są do wypełnienia Ankiety Podsumowującej. Jest to konieczne do otrzymania oryginalnego certyfikatu „Akademii Bezpiecznego Puchatka”. Każdy nauczyciel koordynujący program w danej placówce powinien wypełnić Ankietę Podsumowującą indywidualnie – po wypełnieniu jej otrzyma również imienne zaświadczenie o udziale w programie.
Jaka jest tematyka programu?
Materiały programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka” skupiają się na tematyce bezpieczeństwa w sześciu obszarach aktywności dziecka: na drodze, w domu, w szkole, podczas wypoczynku, w Internecie i w relacjach z rówieśnikami. Omówione zostaną zasady bezpiecznej zabawy wraz sytuacjami, w których dzieci mogą czuć się niebezpieczne. W czasie Programu uczniowie będą uczyć się podstawowych zasad ruchu drogowego, schematu udzielania pierwszej pomocy oraz prawidłowego reagowania w przypadku zagrożeń.
Co znajduje się w prezentacji dla rodziców?
Prezentacja dla rodziców oraz ikonografiki obrazujące dany obszar bezpieczeństwa mogą być wykorzystane podczas spotkań nauczycieli z rodzicami. Przedstawiają one najważniejsze treści związane z bezpieczeństwem dzieci w sześciu obszarach: na drodze, w domu, w szkole, w Internecie, w relacjach z rówieśnikami oraz podczas wypoczynku. Opisuje schemat działania i tematykę programu oraz dotyczy treści scenariuszy, które będą realizowane podczas zajęć. W prezentacji zawarte są praktyczne porady oraz najważniejsze informacje istotne dla rodziców w obszarze bezpieczeństwa ich dzieci.
Czy nauczyciel może przekazać prezentację i ikonografiki rodzicom?
Prezentacja i ikonografiki przysłane są drogą elektroniczną (mailem) Nauczycielom (na wskazany w zgłoszeniu adres mailowy) wraz z kompletem materiałów edukacyjnych. Nauczyciel może przedstawić prezentację dotyczącą Programu, jego założeń oraz istotnej tematyki bezpieczeństwa dzieci podczas cyklicznego zebrania lub zorganizować specjalne spotkanie z rodzicami.
Prezentacja oraz ikonografiki są również dostępne wraz z innymi materiałami na stronie www programu w zakładce „Strefa Rodzica”.
Czy można modyfikować scenariusze?
Scenariusze lekcyjne umieszczone w materiale edukacyjnym programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka” zostały specjalnie opracowane do tegorocznej edycji Programu przez metodyka oraz opiniowane przez właściwe Wydziały Komendy Głównej Policji. Stanowią one pewną całość i są dostosowane do poziomu uczniów klasy I szkoły podstawowej. Sugerujemy, by były one realizowane w formie opisanej w materiałach edukacyjnych.
Dopuszczalne jest jednak skupienie się na wybranych elementach – według uznania prowadzącego – przy użyciu pomocy dydaktycznych niezbędnych do przeprowadzenia zajęć oraz kart pracy dla uczniów.
Dotychczas lekcje na temat bezpieczeństwa przeprowadzała w naszej szkole Policja. Czy realizując program musielibyśmy z nich zrezygnować?
Nie. Program „Akademia Bezpiecznego Puchatka” jest realizowany przy wsparciu merytorycznym Policji (Wydziału Profilaktyki Społecznej Biura Prewencji oraz Wydziału Ruchu Drogowego). Wszystkie materiały dostarczane szkołom zostały przez Policję zaakceptowane.
Zachęcamy, by w ramach zajęć o tematyce bezpieczeństwa zaprosić na lekcję przedstawiciela Policji.
Co należy zrobić by otrzymać certyfikat potwierdzający udział w Programie? Co należy z nim zrobić? Czy każda szkoła może go udostępnić?
Nie. Program „Akademia Bezpiecznego Puchatka” jest realizowany przy wsparciu merytorycznym Policji (Wydziału Profilaktyki Społecznej Biura Prewencji oraz Wydziału Ruchu Drogowego). Wszystkie materiały dostarczane szkołom zostały przez Policję zaakceptowane.
Zachęcamy, by w ramach zajęć o tematyce bezpieczeństwa zaprosić na lekcję przedstawiciela Policji.
Do kiedy trzeba zrealizować scenariusze zajęć?
Zgłoszenia do programu trwają od września 2024 do czerwca 2025. W tym czasie można przeprowadzać lekcje według scenariuszy, zawartych w materiałach edukacyjnych. Sugerujemy, by lekcje na temat bezpieczeństwa były przeprowadzane na początku roku szkolnego. Dobrze, gdy dzieci jak najwcześniej poznają zasady ruchu drogowego, bezpiecznej zabawy i nauczą się, jak reagować w sytuacjach zagrożenia.
Na kolejnym etapie pozostanie jeszcze Test Bezpieczeństwa dla uczniów, a następnie Ankieta podsumowująca do wypełnienia przez nauczyciela koordynującego Program w placówce. Na podstawie wypełnionej ankiety, nauczyciel uzyska imienne zaświadczenie, a szkoła Certyfikat.
Kiedy należy zrealizować Ogólnopolski Test Bezpieczeństwa?
Po zakończonych w ramach Programu zajęciach uczniowie zobowiązani są do wypełnienia Testu, który będzie dostępny na stronie internetowej w „Strefie szkoły” od listopada 2024 r. do 27 czerwca 2025 r. Test składa się z , dotyczących zagadnień omawianych na lekcjach. Uczniowie mogą go wypełnić w szkole podczas zajęć lub w domu. Wypełnienie Testu Bezpieczeństwa przez dzieci jest konieczne do otrzymania przez szkołę szablonu Dyplomu dla uczniów.
Po co i kiedy mam wypełnić Ankietę Podsumowującą Program?
Po realizacji Programu w szkołach oraz udziale uczniów w Wielkim Teście Bezpieczeństwa nauczyciel wypełnia Ankietę podsumowującą Program. Ankieta będzie dostępna na stronie internetowej od listopada 2024 r. do 27 czerwca 2025r. Jej wypełnienie jest obowiązkowe i konieczne do otrzymania certyfikatu potwierdzającego udział w programie. Ankietę powinien wypełnić każdy nauczyciel przeprowadzający program w szkole – po wypełnieniu ankiety zostanie wysłane również zaświadczenie imienne dla nauczyciela.
Czy trzeba wysyłać dokumentację lub sprawozdanie z przeprowadzonych zajęć?
Nie ma takiego wymogu. Obowiązkowe jest natomiast wypełnienie Ankiety Podsumowującej, która jest wymogiem do otrzymania certyfikatu dla szkoły oraz zaświadczenia imiennego dla nauczyciela koordynującego. Przed wypełnieniem Ankiety, konieczne jest rozwiązanie Testu Bezpieczeństwa przez uczniów biorących udział w Programie.
Jeśli szkoła chce podzielić się z nami zdjęciami, można wysłać je mailowo na adres kontakt@akademiapuchatka.pl. W takim wypadku konieczne jest podpisanie zgody wizerunkowej przez rodziców dzieci oraz każdą osobę, która znajduje się na zdjęciu. Zgody wizerunkowe znajdują się tutaj.
Czy nauczyciel dostaje potwierdzenie udziału w Programie? Jak uzyskać zaświadczenie imienne?
Tak. Po wypełnieniu Ankiety Podsumowującej przez nauczyciela, na podany w ankiecie adres e-mail zostanie wysłany certyfikat dla szkoły, wzór dyplomu dla dzieci oraz zaświadczenie imienne dla nauczyciela koordynujący program w placówce. By otrzymać takie zaświadczenie, każdy nauczyciel koordynujący w szkole powinien wypełnić ankietę indywidualnie.
W jaki sposób weryfikowany jest udział szkoły w programie?
Ufamy, że szkoły, które zgłoszą swój udział w programie sumiennie zrealizują wskazane przez nas działania.
Po zgłoszeniu do Programu szkoły przeprowadzają zajęcia z wykorzystaniem otrzymanych materiałów. Następnie uczniowie biorą udział w Teście Bezpieczeństwa, który podsumowuje zdobytą na zajęciach wiedzę. Następnie nauczyciel wypełnia Ankietę Podsumowującą i otrzymuje certyfikat „Akademii Bezpiecznego Puchatka” potwierdzający udział szkoły w Programie.
Kiedy dotrą materiały do szkół? Gdzie można je znaleźć?
Materiały edukacyjne wysyłane będą drogą mailową do końca września 2024 r. po zgłoszeniu do Programu, poprzez uzupełnienie formularza zgłoszeniowego dostępnego na stronie internetowej programu (link) lub podczas rozmowy telefonicznej z konsultantem.
Materiały wysyłane są do szkół na podane adresy mailowe drogą elektroniczną oraz dostępne są na www projektu do pobrania w zakładce „Materiały edukacyjne”.
W razie pytań prosimy o kontakt: kontakt@akademiapuchatka.pl.
Czy udział w programie jest bezpłatny?
Udział w programie jest całkowicie bezpłatny.
Jedyne koszty, jakie może ponieść szkoła dotyczą kserowania kart pracy lub zakupu potrzebnych materiałów, np. papieru, nożyczek, kredek.
Czy placówki inne niż szkoła podstawowa mogą wziąć udział w Programie?
Uprzejmie informujemy, że placówki takie jak szkoły specjalne, czy świetlice mogą przystąpić do projektu. Nauczyciel koordynujący podejmuje decyzję, czy grupa realizuje projekt w całości czy wybrane zagadnienia.
W celu zapisu placówki do programu prosimy o uzupełnienie formularza na stronie https://akademiapuchatka.pl/zglos-szkole/. Pola prosimy uzupełniać po kolei, a w miejscu „Nazwa Szkoły” prosimy o wybór opcji „Inna” oraz wpisanie nazwy placówki. Prosimy o wpisanie poprawnej nazwy, gdyż konieczne jest, by dokładnie taka sama nazwa została wpisana w Testach Bezpieczeństwa oraz Ankiecie Podsumowującej.
Po zapisie otrzymacie Państwo maila z wszystkimi informacjami o realizacji Programu.
Czy przedszkole może wziąć udział w Programie?
Nasze materiały są stworzone i przystosowane z myślą o dzieciach klas I szkół podstawowych. Jeżeli czują Państwo natomiast, że wiedza ta jest odpowiednia dla dzieci w Państwa przedszkolu mogą Państwo skorzystać z naszych materiałów dostępnych na stronie https://akademiapuchatka.pl/materialy-edukacyjne/. Prosimy pamiętać o dostosowaniu formy zajęć do możliwości dzieci.
W celu zapisu placówki do programu prosimy o uzupełnienie formularza na stronie internetowej https://akademiapuchatka.pl/zglos-szkole/. Pola prosimy uzupełniać po kolei, a w miejscu „Nazwa Szkoły” prosimy o wybór opcji „Inna” oraz wpisanie nazwy przedszkola. Prosimy o wpisanie poprawnej nazwy, gdyż konieczne jest, by dokładnie taka sama nazwa została wpisana w Testach Bezpieczeństwa oraz Ankiecie Podsumowującej.
Po zapisie otrzymacie Państwo maila z wszystkimi informacjami o realizacji Programu.
Dlaczego nie można nic wpisać w polu w Ankiecie Podsumowującej?
Pola należy uzupełniać po kolei. Każde kolejne zostanie odblokowane dopiero po wpisaniu poprawnej danej w polu poprzednim. Rekomendujemy również uzupełnienie formularza za pomocą innej przeglądarki. Niestety czasem zabezpieczenia szkolne na komputerach blokują wysyłanie danych na stronach www.
Uzupełnianie ankiety: nasza placówka nie jest na liście, dlaczego i co mam zrobić?
Baza szkół została zaciągnięta automatycznie ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej. Czasami zdarza się, iż nie wyświetla się dana szkoła. Rekomendujemy użycie innej przeglądarki. Jeśli problem nadal występuje, przypadku Testów Bezpieczeństwa oraz Ankiety prosimy wybierać opcję „INNE” i wpisywać poprawną nazwę placówki.
UWAGA! Nazwa wpisywana w Testach Bezpieczeństwa oraz Ankiecie Podsumowującej musi być dokładnie taka sama.
Jeśli na certyfikacie pojawi się błąd w nazwie szkoły, prosimy o kontakt przez formularz kontaktowy na stronie www programu.
Jak mogę skontaktować się z Organizatorem?
Kontakt do organizatora:
kontakt@akademiapuchatka.pl
Koordynator Programu:
Agnieszka Targosz
tel.: (33) 870 84 64
Gdzie znajduje się regulamin Programu?
Regulamin znajduje się na naszej stronie internetowej. Można go również pobrać klikając tutaj.
Czy będzie przeprowadzany konkurs? Jak się o nim dowiem?
W XVI edycji Programu Akademia Bezpiecznego Puchatka realizowanym w roku szkolnym 2024/2025 nie jest przewidziany konkurs.
Być może w kolejnych edycjach zostanie przeprowadzony konkurs z nagrodami. Zachęcamy do śledzenia aktualności na stronie www.akademiapuchatka.pl. konkursie przypadku ogłoszenia konkursu będziemy informować Państwa drogą mailową, na adresy podane podczas zapisu szkoły do Programu.
Nie znalazłem odpowiedzi na swoje pytanie, co mam zrobić?
Skontaktuj się z nami za pomocą Formularza Kontaktowego lub wyślij maila na: kontakt@akademiapuchatka.pl.